W ciągu kilku lat w Centrum Rozwoju Innowacji Strategicznych prowadzone były prace analityczne nad rozwojem Smart City w światowych metropoliach. Towarzyszyły temu projekty o charakterze testującym i tzw. "living lab" mające sprawdzić gotowość mieszkańców Wrocławia do korzystania z poszczególnych technologii czy innowacji społecznych takich jak np. "sharing economy"
Przykładem jest projekt stworzenia inteligentnej karty mieszkańca odwzorowującej faktyczne zainteresowania oraz potrzeby, po to by pozwolić na dopasowanie oferty miasta do poszczególnych osób. Testowano także ideę oznaczenia miejsc spotkań w sposób ułatwiający weryfikację przystosowania ich do potrzeb osób pracujących przez internet, a także oznaczania miejsc w których dochodziło by do interakcji zwolenników koncepcji inteligentnego miasta "Miejsce Spotkań"
W ramach projektów europejskich Mateusz Jarosiewicz stworzył przestrzeń do spędzania czasu i spotkań młodych z wizjonerami, przedsiębiorcami i naukowcami na terenie technikum, oraz Wirtualną Radę Osiedla - czyli miejsce, w którym obywatele mogliby rekomendować zagadnienia podejmowane przez Rade Osiedla poprzez głosowanie w internetowym panelu. Ostatnim projektem była gra miejska Future City, pozwalająca na zdobycie praktycznych doświadczeń zawodowych w przemysłach kreatywnych.
Podczas rozmowy z Filipem Marczyńskim Mateusz Jarosiewicz przedstawił wizję tego jakie nowe usługi Smart City będą dostępne dla mieszkańców, oraz jak zmieniać się będzie sposób zaangażowania mieszkańców w swoje miasto.
Całe nagranie: https://www.youtube.com/watch?v=HzCZASJ_4js
Polski Szejk jest akcją marketingową promującą inteligentne programy w miastach. Cyfrowy Avatar Mateusza Jarosiewicza polityka, wizjonera i przedsiębiorcy pojawia się w mediach jako kandydat na prezydenta Wrocławia w 2023 roku prezentując futurystyczną wizję miasta przyszłości.
Historia rozwoju polskiego Smart City m.in. we Wrocławiu: https://www.tiki-toki.com/timeline/entry/1056380/The-History-and-future-of-the-Smart-Cities-Polska/
Debata o Smart City w szkołach: https://www.youtube.com/watch?v=rTe-xrXxVfM